Copywriting: tips voor het schrijven van sterkere teksten

No Comments

copywriting waarom

Iedereen kan schrijven, maar er is een verschil tussen wat woorden achter elkaar plakken of logisch opgebouwde zinnen maken. En dan moet er ook nog worden gelet op de schrijfstijl, want wat is het doel van de tekst? Productinformatie wordt bijvoorbeeld op een hele andere manier geschreven dan een blogartikel.

Om ervoor te zorgen dat jouw tekst klaar is om de wijde wereld in te trekken lees je hieronder een aantal tips. Lees deze tips door voordat je gaat schrijven en nogmaals voordat het artikel gepubliceerd of gedeeld wordt. Mooi niet dat jouw artikel ongecontroleerd wordt gedeeld!

Spellingcontroles

Niets is zo vervelend als een tekst met spelfouten. Naast dat het vervelend leest, kom je als bedrijf niet professioneel over. Hierdoor bestaat de kans dat je een groot aantal klanten misloopt. Zonde!

Toch zijn er veel mensen in Nederland die niet goed zijn in spelling of het maken van goed opgebouwde zinnen. Ben jij er daar één van? Niet getreurd. Er zijn gelukkig ook veel mensen die hier wél goed in zijn! Vraag daarom altijd even of mensen in je omgeving naar de tekst willen kijken.

Maak het niet te langdradig

Teksten met vage zinnen maken het voor de lezer niet heel aantrekkelijk om door te lezen, maar dat is niet het enige waar lezers op kunnen afhaken. Begin jij met een hele goede tekst, maar is deze tekst veeeel te lang en herhaal jij alsmaar wat je al hebt verteld? 99,9% zeker dat de lezer stopt met lezen.

Maak de tekst dus kort, maar krachtig! Heb je heel veel informatie te vertellen? Zorg er dan voor dat de lezer geboeid blijft met behulp van kortere zinnen en alinea’s, voeg animaties of afbeeldingen toe en speel met de lezer.

Speel met de lezer

Nu hoor ik je zeggen: “Spelen met de lezer door middel van een tekst? Hoe dan!?”. Heel simpel! Verplaats je in de lezer en laat de lezer zich herkennen in de tekst. Beschrijf hoe een lezer zich kan voelen, maak grapjes, voeg citaten toe of vraag hem iets te doen. Op deze manier wordt de tekst interactiever en blijft de lezer geboeid om door te lezen.

Geef de tekst een dag rust

Je herkent het vast wel. Nadat je een tekst hebt geschreven ben je super enthousiast. Het is een goede tekst geworden en hij is klaar om de wereld te gaan verkennen. De tekst wordt uit enthousiasme direct gepubliceerd, verzonden of gedrukt. Joehoe! Totdat je de tekst de volgende dag nog een keer leest.. “Waarom heb ik dat niet anders beschreven!?”. Dat is precies de reden waarom wij zeggen: geef de tekst een dag rust.

Op het moment van schrijven zit je er zo lekker in en schrijf je naar jouw idee een top tekst. Wanneer je de tekst de volgende dag naleest zijn er toch nog wat verbeterpuntjes. Deze verbeterpuntjes zie je op het moment van schrijven niet, maar trap er niet in. Er is namelijk altijd wel iets te verbeteren na een eerste versie!

On-lineProfi Blogs

On-lineProfi schrijft regelmatig blogartikelen. In deze artikelen delen wij onze kennis en lees je tips over de inzet van o.a. social media, zoekmachineoptimalisatie en contentmarketing.

Wil je als eerst op de hoogte zijn van nieuwe blogs? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Gratis website check

Benieuwd of uw website technisch helemaal up-to-date is? Wij voeren een gratis check uit op verschillende essentiële punten!

Meer blogartikelen

Bekijk alle berichten